Rövid tájékoztató a TSMT-ről
A TSMT módszer Lakatos Katalin PhD nevéhez fűződik, melyet egyedül a budapesti BHRG alapítványnál lehet elsajátítani. Az alapítvány nagyon ügyel hallgatói számára a komplex látásmód elsajátítására az interdiszciplinális tudományok megismertetésére.
A TSMT gyakorlatsorai a nagy és finommozgások fejlesztése során érleli, struktúrálja tovább az idegrendszert. A gyakorlatsorok menete kötött, a fejlődés menete alapján nehezednek az egyéni tréningek.
A Tervezett Szenzomotoros Tréning olyan 3 hótól 14 éves korú gyermekeknek ajánlott, akiknél megkésett vagy eltérő fejlődésmenet figyelhető meg.
Milyen tünetek utalhatnak az organikus éretlenségre? (Forrás Lakatos Katalin PhD)
JELLEMZŐ KORSZAKOK ÉS LEHETSÉGES TÜNETEK:
3 hónapos kortól 3 éves korig
Motoros:tartós táplálkozási / szopási nehézség, eltérő izomtónus, megkésett / eltérő mozgásfejlődés, egyensúlyi gyengeség / zavar, aszimmetria a test két féloldalának használata között, csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása, kóros együttmozgások spontán jelentkezési, finommotorika késése / éretlensége, beszédmotorika beindulásának késése
Pszichés-kognitív:alvászavar, észlelési funkciók gyengesége (látás, hallás, tapintás, stb.), figyelem rövidsége, gyengesége, beszédértési problémák, kommunikációs igény kialakulásának késése / eltérése, megkésett beszédfejlődés, megkésett pszichomotoros fejlődés, szem-kéz koordináció hiánya, rövidsége, ok-okozati gondolkozás megjelenésének késése, szerepjáték megjelenésének hiánya, feladathelyzetbe nehezen bevonható
Szociális:nehéz megnyugtathatóság, kötődés-zavarok (organikus oka is lehet), együttműködési készség csökkent / kiszámíthatatlan volta, érzelmek megosztásának eltérő működése / hiánya, irányíthatóság nehézsége, tiltás meg nem értése / be nem tartása, akaratos, öntörvényű viselkedés, agresszió, auto-agresszió, dührohamok
3 éves kortól 6 éves korig
Motoros:mozgáskoordináció gyengesége, pontatlan mozgáskivitelezés, új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága, erőadagolási problémák, diszpraxia, apraxia, grafomotorika éretlensége, hanyag tartás, a szinkronfunkciók gyengesége, a motoros kontrollfunkciók gyengesége
Pszichés-kognitív:sikertelen szobatisztaság, emlékezeti gyengeség, információ-feldolgozási zavar, egyidejű többcsatornás figyelem és tevékenységszervezés képességének gyengesége, figyelemzavar, a belátáson / tapasztalatokon álló gondolkozás megjelenésének késése, az analógiás gondolkozás megjelenésének késése, testvázlat, lateralizáció, téri orientáció gyengesége, diszlexia / diszkalkúlia veszélyeztetettség, szorongás, depresszió, fóbiák
Szociális:nehezített beilleszkedési képesség, nehezített szabályfelismerés, nehezített szabályelfogadás, szabálykövetés kiszámíthatatlansága, leválások-kötődések dinamikájának eltérései, segítségadás elutasítása, feladathelyzetekből való kiszállás, viselkedésszervezés során a kontrollfunkciók gyengesége (társas kapcsolatokban megmutatkozva), autizmus spektrum zavar, gyermekkori szorongás, depresszió
Kisiskolás kortól
Motoros:sportági alaptechnikák elsajátításának pontatlansága, lassúsága, nehézségei, lordosis. kiphosis
Pszichés-kognitív:tanulási zavar (olvasás, írás, számolás), lassú, nehézkes tanulási tempó
Szociális:áldozat/ bohóc/ agresszor szerepek, pszichoszomatikus tünetek megjelenése, az időbeosztás nehézségei, játszmák
Ismert diagnózisok, melyek esetében hatékony a TSMT I, TSMT II és/vagy HRG terápiák alkalmazása:
hiperaktivitás, figyelemzavar, autizmus, Asperger-szindróma, hipotónia, megkésett beszédfejlődés, megkésett mozgásfejlődés, nagy- és/vagy finommotorikus ügyetlenség, értelmi akadályozottság, cerebral paresis (CP).
A TSMT mozgásterápia megkezdéséhet elengedhetetlen, hogy felmérjük a gyermek aktuális képességit, állapotát, majd az így kapott eredményeket feldolgozva dönthetünk a nagyobb megkésettség esetén az egyéni terápiában, vagy kisebb eltérések esetén a csoportos tréning mellett. Az általunk nyújtott szolgáltatások felépítése a BHRG modell alapján:
Szenzomotoros tesztek
- Állapot és mozgásvizsgálat ( ÁMV )
5 éves kortól
- Longitudinális Komplex Vizsgálat (LongiKid)
3hónapos kortól-11 éves korig
Tervezett Szenzomotoros Tréningek
- TSMT-I egyéni tréning
- TSMT-II csoportos tréning
LongiKid vizsgálat
Rengeteg statisztika készül arról, hogy folyamatosan emelkedik azon gyermekek száma, akik valamilyen fejlődési nehézséggel küzdenek, így kerülnek óvodába, iskolába. Ezeknek a gyerekeknek a korai fejlesztés nagy segítségére lehet, egyre nagyobb szerepet kapnak tehát a korai diagnosztizáló eljárások.
A Longitudinális Komplex vizsgálat, LongiKid olyan szenzomotoros teszt, amely már 3 hónapos kortól 11 éves korig életkoronként elkészített fejlődési skála és tünetészlelő program segítségével objektív képet mutat az esetleges organikus értetlenség tüneteiről. A vizsgálati protokoll része még egy egyszerű szemészeti, audiológiai szűrés, illetve izomtónus vizsgálat is. A teszt kiterjed az életkoronként elvárható mozgásteljesítményre, az idegrendszeri érettségre, valamint a kognitív és nyelvi teljesítményre.
A LongiKid eszközrendszere a BHRG alapítvány által kifejlesztett, 2013-ban Magyar Terméknagydíjat is nyert. Találhatóak benne játékok, mérőeszközök (hallásvizsgálat), az egyensúlyi rendszert tesztelő eszközök, szemészeti szűrőeljárások (pld. vísus vizsgálat), valamint saját feladatlapok is, melyek a grafomotorika, a vizuális feldolgozás és nyelvi terület feladatait tartalmazzák.
A LongiKid© 11 nagyobb területet különbözet meg és 85 megfigyelési szempont tartalmaz: (Forrás: Sokszínű pedagógiai kultúra, ISBN 978-80-89691-05-0 )
- Vizuális terület
- Auditív terület
- Taktilis terület
- Nyelvi terület (kifejező és befogadó nyelvi készség)
- Izomtónus
- Beállító és egyensúlyi reakciók
- Archaikus reflexek
- Nagymozgások
- Finom mozgások
- Szociális terület
- Kognitív funkciók
Állapot és mozgásvizsgálat
Az ÁMV egy objektív teszt, mely megmutatja, hogy a teljesítményporblémák oka organikus eredetű-e. Az 5 éves kortól végezhető szenzomotoros vizsgálat 5 fő terület érint:
- Idegrendszer érettsége
- Mozgásvizsgálat
- Térbeli tájékozódás, lateralitás, testvázlat
- Taktilis terület
- Ritmusvizsgálat
A vizsgálat időtartama körülbelül 40-45 percet vesz igénybe, mely után százalékos kiértékelt eredményt kap a szülő, így ő is láthatja az esetleges elmaradás mértékét, mely után közösen a terapeutával megbeszélhetik a terápiás irányokat.
Egyéni TSMT-I
Egyéni tréning javasolt a fejlődési skálán nagyobb lemaradást mutató gyerekeknek, illetve azok számára, akik a vizsgálat ideje alatt nem voltak feladathelyzetbe hozhatok, nem együttműködőek. A tervezett feladatsorokat a terapeuta betanítja a szülők számára, és home-tréning (otthon végezhető) formában kell ezeket végrehajtaniuk. A szülő/szülők a betanított tornasort 2-4 hetente kontrollvizsgálat keretében bemutatják, mikor is a terapeuta felméri az aktuális állapotot.
A TSMT módszer eredményességének fontos alapelve, hogy a felmérés után a gyermek személyre szabott, a tünetei alapján összeállított tornát kap. Tilos a tréninget már gyermek számára átadni, mivel két egyforma tünetegyüttes, fejlődésmenet nem lehetséges. Fontos terápiás szempont, hogy folyamatosan kontrolálni kell a tréning által nyújtott ingerek erősségét, mivel a túlingerlés ellenkező hatást válthat ki, gyengén megírt alulingerelt torna esetén a várt hatás nem következik be.
Csoportos TSMT-II
Csoportos terápia javasolható azon gyerekek számára, akik már az egyéni terápia ideje alatt csoportéretté váltak, illetve felmérésük alapján enyhén megkésett teljesítményt mutatnak, együttműködőbbek, szabályok betartására képesek.
A tornák alkalmával változatos eszközök felhasználásával különböző pályatípusokon dolgoznak a gyerekek heti 2 alkalommal, ezzel is elősegítve a mozgáskoordináció, a többcsatornás figyelem, az emlékezet, a problémamegoldó képesség, szerialitás, feladat és szabálytudat fejlődését. A folyamatos énekkel mondókával kísért feladatvégzés során fejlődik a kommunikációjuk, és az anyanyelvi készségeik.
A szenzoros torna célja 5 éves kor felett azon képességek fejlesztése, mely a sikeres iskolai beváláshoz szükségesek, Ilyenek például az emlékezet, a többcsatornás figyelem, ritmusérzék, belső kontroll, utánzás, helyzet-felismerés és problémamegoldó képesség.
Kisbabás illetve kisgyermekes kezelésekre vonatkozó házirendünket itt olvashatja: https://www.develomed.hu/hazirend_develokid/