Egy kisbaba érkezése a családba igazi csoda, ami bár sok új kihívás elé állítja a szülőket, minden pillanat megéri. Az első hónapokban sokszor elterelődik a figyelem az édesanyáról és arról, mire van szüksége egy nő testének a szülés után, pedig ez is nagyon lényeges! Mutatjuk, miről is van szó!

Cél a terhesség előtti állapot visszaállítása

Ehhez mindenképpen figyelembe kell venni a szoptatási időszak adottságait és hangsúlyt kell fektetni a nyak és vállövi régió megnőtt igénybevételére. Fontos, hogy szülés után a rendszeres testmozgáshoz való visszatérés előtt konzultáljon nőgyógyászával és egy szakképzett gyógytornásszal is! Minden esetben a fokozatosság elvét kell követnünk. Például a hasizmokat ellenőrzés nélkül ne kezdjünk edzeni, kerüljük a hirtelen és nagy intenzitású gyakorlatokat, mint például a felülés. Az arányokra is figyelni kell, nem szabad ugyanis megfeledkezni a medencefenék izmairól sem.

Legyen türelmes!

Adjon időt a szervezetének arra, hogy megszokja ezt az új állapotot és visszaszokjon a régihez. A szülés utáni első hetekben megkezdhető a keringésjavító torna és a mély hasizmok óvatos megéreztetése. Az intenzív edzéssel viszont érdemes megvárni a hat hetes szakorvosi kontrollt. Természetes szülést követően, ideális esetben a 6. hét után megkezdhető a testmozgás, míg császármetszés után ez általában 12 hetet jelent.

A napi rutin is sokat jelent!

Sokan nem is gondolnák, de rengeteget számít az, hogy megfelelő magasságú legye a pelenkázó asztal és ne kelljen felette görnyedni! Lényeges emellett az is, hogy emelés közben ne csavarodjon a derék, egyenes háttal, a lábakat dolgoztatva emelje fel a gyermeket és soha ne tartsa a babát az egyik csípőjén. Erre remek megoldás a hordozás. Fontos az is, hogy ideális magasságúra állítható babakocsit szerezzen be, könnyen mozgó kerekekkel! A szoptatás ülő helyzetben történjen, hengerpárnával megtámasztva a derekat és alátámasztva a karokat!

Nyak,- és hátfájdalmak esetén

Ezek a kialakult kényszertartásokból erednek. Gyógytornával megerősítjük az elgyengült izmokat és nyújtjuk, lazítjuk a túlterhelt, feszes területeket. Manuálterápiával helyreállítjuk a meggyengült szalagrendszer következtében megváltozott ízületi funkciókat, visszaadjuk a test mozgásszabadságát és megszüntetjük a gerincoszlopból eredő fájdalmakat.

Medence,- keresztcsont,- és csípőtáji fájdalmak esetén

A terhességi hormonok hatására elmozduló medencecsontok okozzák. A meglazult szalagrendszer következtében instabillá válnak a medence összeköttetései. A fájdalom jelentkezhet elől, a szeméremcsontoknál és hátul, a keresztcsont és a medencecsontok találkozásánál. A keresztcsonti,- csípőcsonti fájdalom jellemző tünetei az éles, szúró jellegű fájdalom a hát alsó szakaszában, főleg emeléskor, cipeléskor. Bizonytalanság érzés lehet lépcsőn járáskor, álláskor. Tartós testhelyzet mellett nyomó fájdalom is jelentkezhet a medence környékén. A medence-eltolódások és az ízületi diszfunkciók manuálterápiával kezelhetőek a leggyorsabban és leghatékonyabban, melynek során mobilizációs technikákkal a megfelelő helyzetbe hozzuk a medencét és a keresztcsontot.

Derékfájdalom esetén

Ennek oka a megváltozott terhelés, mely a derék izmainak feszültségét okozza. Ha tartósan fennáll a fájdalom vagy később, akár egy év múlva jelentkezik, gyanakodni kell porckorong sérvre is, mely jellemzően abban az időszakban alakul ki, amikor a gyermekért még hajolgatni kell. A porckorong kitüremkedés vagy sérv McKenzie módszerrel kezelhető. Ha nem a porckorong okozza a fájdalmat, manuálterápiával állítható helyre az ágyéki gerinc ízületeinek funkciója.

A McKenzie módszerről itt olvashat. 

Jó egészséget kíván a Develomed Gyógytorna Stúdió!

error: Védett tartalom!