+36 20 966 2660 Kezelések telefonos időpontegyeztetés alapján! Várunk szeretettel! develomed@gmail.com

Miért hívják a D-vitamint „napfény-vitamin”-nak?

A D-vitamin elnevezés alatt kétféle zsírban oldódó vitamint értünk, a D2 és D3 vitamint (a D3 a D2-nél aktívabb, a szervezet által jobban felhasználható forma).

A vitamin legfontosabb feladata a csontképződés segítése és a szervezet kalciummennyiségének szabályozása. Jelenléte szükséges a csontosodási folyamatok megfelelő működéséhez gyermekkorban, és fenntartásához felnőttkorban (hiánya csontritkuláshoz, csontlágyuláshoz vezethet), emellett számos betegség megelőzésében is nélkülözhetetlen, például egyes daganatok esetében segít megakadályozni a sejtburjánzást. A D-vitamin jelentősen erősíti az immunrendszert, hiánya esetén az influenzafertőzés esélye akár 40%-kal nőhet!

Az emberi szervezet számára szükséges D-vitamin több mint 90 százaléka a napfény hatására a bőrünkben termelődik. Ehhez napfényes időben napi minimum 20-30 percet kellene a szabad levegőn tartózkodnunk, ami a tavaszi és nyári időszakokban messze nem jelent problémát, ősszel és télen viszont annál inkább (vigyázat, ablaküvegen keresztül nem működőképes a beépülés!).

A nyáron elraktározott D-vitamin készletünk pótlás nélkül nagyjából 1-2 hónap alatt ürül ki a szervezetből. A hiányállapot sajnos jelentősen kihathat az immunrendszerre, képes befolyásolni a vércukorszintet, akár depressziót és egyéb galibát is okozhat.

Mit kell tennünk, hogy a téli időszak alatt se merüljön ki a D-vitamin készletünk?

Bár a táplálkozással felvehető D-vitamin mennyiség minimális és nem képes fedezni a szükségletet, néhány élelmiszer fogyasztását mégis érdemes nagyobb mértékben beiktatnunk a mindennapi menübe és általános táplálkozási szokásaink közé. Egyes élelmiszerek nagyobb mennyiségben tartalmazzák a vitamint, ilyenek például a zsírosabb halak (szardínia, pisztráng, tonhal, lazac…), a tojás sárgája, a máj, a gomba, egyes gabonakészítmények és tejtermékek.

A megfelelő és szükséges mennyiség beviteléhez tanácsolt lehet tehát a szintetikus D-vitamin-pótlás, ehhez azonban mindenképpen ki kell kérni a háziorvos véleményét, hiszen a kiegészítés egyénre szabott, függ az életkortól, az egészségi állapottól és még attól is, hogy ki mennyit tud napi szinten a szabad környezetben tölteni.

 

Vigyázat, nem mindig a drága a legjobb!

A gyógyszer és táplálék-kiegészítők piacán célzott termékek tömegével találkozhatunk, így nagyon fontos az előzetes tájékozódás! Igyekezzünk megbízható, megfelelő hatóanyagú és minőségi terméket kiválasztani és beszerezni!

 

A hiányállapot megszüntetésével és a megelőzéssel már fiatal korban is nagyon sokat tehetünk az egészségünkért, hiszen javíthatjuk általános egészségi állapotunkat és megelőzhetjük a későbbi csontritkulásos megbetegedések kialakulását és egyes daganatos betegség valószínűségét.

 

A DEVELOMED Gyógytorna Stúdió mindenkinek jó egészséget kíván!