A csontok fizikai terhelése kéz a kézben jár a kalcium és a D-vitamin bevitellel!

Napjainkban a csontritkulás (oszteoporózis) sajnos már népbetegséggé vált, – nem véletlenül sorolja az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a tíz legelterjedtebb betegség közé -, megelőzése ezért a gyermekgyógyászat egyik legfontosabb feladata. Az oszteoporózis folyamatában csökken a csonttömeg és annak mésztartalma, aminek következtében fokozódik a csontok törékenysége és nő a spontán törések kockázata.

A gyermekkor életmódja nagyban határozza meg a csontok későbbi terhelhetőségének mértékét. Nagyon fontos, hogy hagyjuk gyermekünket minél többet mozogni, semmiképp ne korlátozzuk a lendületes mozgásformák elvégzésében és persze motiváljuk őt a sportolásra is, hiszen az erős csontrendszer kialakítása a felnőttkori életére is jelentősen kihat majd.

Genetikailag csontunk vastagsága meghatározott ugyan, azonban nagyban befolyásolhatjuk az életvitelünkkel, a bevitt táplálékkal, hozzáadott táplálék kiegészítőkkel és vitaminokkal.

Lássuk, hogyan:

Az egészséges csontképződéshez elengedhetetlen a minőségi és mennyiségi kalciumbevitel, mely a csontfal vastagságának nagyon fontos építőeleme, azonban megfelelő beépüléséhez a csontokba még 2 elem szükséges: a mozgás és a D-vitamin, mivel a csontot képző sejtek mozgás közben aktivizálódnak, a D-vitamin pedig segíti a kalcium beépülését.

Élelmiszerek, melyek fedezhetik a napi kalciumszükségletet gyermekkorban:

  • zsírszegény tej 2 bögre naponta
  • napi 1 pohár joghurt vagy darabka sajt
  • teljes kiőrlésű gabonatermék, sok zöld színű zöldség (spenót, brokkoli…)

Ami kerülendő: a szénsavas üdítőitalok elvesznek a szervezet kalciumraktárából, próbáljuk meg ezeket egészségesebb italokkal, például 100 százalékos gyümölcslevelekkel, vagy turmixokkal, megfelelő mennyiségű vízzel helyettesíteni.

A kellő D-vitamin – szükséglet kielégítése nem mindig sikerül táplálékbevitellel, hiszen a gyerekek zöme nem éppen kedveli az ebben a vitaminban gazdagon bővelkedő lazacot, gombát, májat vagy éppen a tojássárgáját, ezért lehetőség szerint szerezzünk be D-vitamint a gyógyszertárakban vagy drogériákban, illetve jó idő esetén tartózkodjunk sokat a szabadban, hiszen a szervezet képes a napsugarakból a D-vitamint képzésre.

A kalcium a csont fizikai terhelésével épül be a legjobban a csontba, ezért nagyon lényeges az intenzív mozgás és a sportolás már kisgyerekkortól.

Ha kérdése van, keressen bizalommal!

Jó egészséget kívánunk! Develomed Gyógytorna Stúdió

error: Védett tartalom!